maanantai 29. syyskuuta 2014

Oikeaa tekemistä ja konkretiaa fysiikan oppitunnilla





Keskiviikkona 3.9.2014 minä ja muut koulumme Fysiikka 7 -kurssilla opiskelevat pääsimme tekemään laboratoriotyötä Itä-Suomen yliopiston Kuopion kampuksen fysiikan laitokselle. Kokoonnuimme iltapäivällä opettajamme Lea Pulkkisen kanssa yliopistolla, kuten aikaisemmin oppitunnilla oli sovittu. Päädyimme sisälle Melania-nimiseen rakennukseen, jossa meitä odottivat mittaukseen tarvittavat laitteet ja välineet.

Suorittamassamme mittauksessa tutkittiin kiihdytetyn elektronin liikerataa magneettikentässä, mikä liittyy olennaisesti Fysiikka 7 -kurssilla käsiteltävään sähkömagnetismiin. Ennen varsinaista työn suoritusta meille esiteltiin työhön tarvittavat laitteistot, kuten poikkeutusputki, tyhjiöpallo ja Helmholtzin kelat sekä niiden toimintaperiaatteet. Työ suoritettiin siten, että elektronitykin avulla elektroneja lähetettiin kapeana nauhana lasiseen tyhjiöpalloon, jonka sisällä ne osuivat loistelevyyn. Loistelevy oli päällystetty yhdeltä puolelta fluoresoivalla aineella ja toisella puolella oli senttimetriasteikko. Tyhjiöpallo oli sijoitettu Helmholtzin kellojen väliin, joten elektronisuihkun rataa pystyttiin muuttamaan kellojen magneettikentän avulla.


Tehtävänämme oli säädellä virran ja kiihdytysjännitteen arvoja siten, että elektronisuihku kulkisi mitta-asteikon jonkin risteyskohdan kautta ja taulukoida kyseiset arvot ja koordinaatit monisteeseen. Työ onnistui hyvin ja saimme taulukoitua kymmenen mittausta eri kiihdytysjännitteen ja virran arvoilla. Lopuksi meidän täytyi mitata Helmholtzin kelojen säde ja laskea elektronin varauksen ja massan suhde työssä mitattuja arvoja hyödyntäen.


Vierailu Fysiikan laitoksella oli piristävää vaihtelua normaalin tuntityöskentelyn keskellä,
unohtamatta uusien asioiden oppimista. Suorittamamme työ oli varsin mielenkiintoinen ja hyödyllinen, sillä se syvensi jo ennestään kurssilla opittujen asioiden ymmärtämistä. Ainakin minä toivoisin, että tällainen yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa jatkuisi tulevaisuudessakin.


Pekka Koponen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti